Med sökmotoroptimerade texter ser du till att användarna klickar sig vidare till hemsidan från Google, så att trafiken ökar organiskt. Ibland behövs en extra push för ökad synlighet och för att få ut budskapet snabbt. I denna guide kommer vi därför även fördjupa oss i B2B-annonsering. Ta reda på varför du ska annonsera på marknadsplatser och sociala medier som Linkedin och YouTube.

Hitta morgondagens kunder med vasst content

Content är ett av de viktigaste inslagen inom digital marknadsföring. Om annonsering är en sprint, så är content ett maraton. Med intressant och lärorikt innehåll väcker du kundernas engagemang och bygger förtroende. Kunderna gör oftast mycket research innan de tar ett köpbeslut och därför är det klokt att vara synlig på nätet, så att ditt företag blir det självklara valet.

Du har möjlighet att ranka på ord med lägre konkurrens och fokusera på sökfraser som matchar kundernas eventuella frågor. En sådan fråga kan exempelvis vara “Hur planerar jag arbetsdagen bättre?”. Vips, så hamnar kunderna på er webbplats som erbjuder ett digitalt planeringsverktyg. Algoritmen belönar sidor som uppdaterar sitt content regelbundet och där besökarna stannar länge på sidan.

Gratistrafiken (nästan i alla fall) kan sedan omvandlas till morgondagens leads. Men alla olympiska spel behöver både sprinters och maratonlöpare och därför är annonseringen gnistan som kan väcka liv i ditt content. Annonsering är ett smart val om företaget kör en kampanj som måste få spridning snabbt eller man vill skapa awareness kring en ny tjänst eller händelse. Det finns olika typer av annonseringsmöjligheter och dessa är LinkedIn, Google Ads eller Facebook/Instagram. Fördelarna med att marknadsföra content med PPC är att du kan nå ut till ett betydligt snävare segment snabbare. De är oftast närmare en konvertering än en bred målgrupp. Alternativet finns också att öka räckvidden för att nå riktigt många på samma gång.

LinkedIn växer i popularitet

Linkedin är ett av de största, globala nätverken just nu. Alla som är verksamma inom B2B befinner sig på Linkedin och letar efter nästa lead eller underkonsult. Eftersom det finns flertalet sociala medier och digitala kanaler är det många som efterlyser trovärdiga källor med vettig information.

Plattformen är en sida för seriöst nätverkande och många tar chansen att ge expertråd eller dela information om nätverksträffar eller mingelevents. De tillfrågade användarna uppfattar att företagsannonser som syns på Linkedin framstår som mer professionella, trovärdiga och kompetenta.

Tack vare att du kan dela och gilla inlägg kan de få stor organisk spridning och exponering för hundratals kontakter. Om varje medarbetare dessutom engagerar sig och interagerar med sitt unika nätverk är spridningsytan enorm. Med tanke på att social selling är på uppgång är interaktion med potentiella kunder ofta bättre än kalla mail. I stället kan du skicka meddelanden direkt till dina kontakter. På LinkedIn kan du också följa olika hashtags och hitta nya rön i din bransch. Vad sägs om tillgång till:

● 700 miljoner användare

● 55 miljoner företag

● 3 miljoner grupper

På LinkedIn är det många B2B-företag som hittar vad de letar efter, och annonsresultaten talar sitt tydliga språk:

● LinkedIn-annonsering inom teknik genererade 2-5x högre ROA än andra sociala medie-plattformar

● I finansbranschen genererade LinkedIn-annonseringen 7x fler kundkonverteringar än annan annonsering

● Inom utbildning var LinkedIn-annonsering 2-4x mer effektivt än annan annonsering

Hitta statistik och insikter om potentiella kunder i din bransch och skapa annonser utifrån dessa. Campaign Manager är enkelt att använda och det finns ständigt något nytt att testa för nå dina marknadsföringsmål.

LinkedIn för din B2B annonsering

Google Ads

Google Ads är ett kraftfull verktyg som kan ge bra avkastning om det görs på rätt sätt. Styrkan ligger i att hitta rätt sökord och strömlinjeforma budgivningen. Använd den praktiska Keyword planner för att hitta sökord för annonserna. Sökord med hög konkurrens är självklart mycket dyrare än de med låg konkurrens. Därför går det att tänka taktiskt kring valet av sökord att visa i annonsen. ‘Verktyg’ är betydligt dyrare att synas på än exempelvis’ Blå skiftnyckel’.

Fördelen med Google Ads är att du kan välja olika annonsformat utifrån målsättningen med kampanjen. De flesta väljer att annonsera i SERP:en, det vill säga där sökresultaten syns på Google. Dessa annonser lägger sig högst upp som sökresultat. Google Shopping är det visuella alternativet och innebär att annonserna hamnar uppe vid bildsöket. Denna typ av synlighet är oftast lönsam.

Läs mer om fördelarna med Google ads

YouTube

YouTube är det perfekta sättet att annonsera med rörlig bild och snabbt skapa awareness kring varumärket och era tjänster. Annonsering på YouTube administreras via Google Ads, och du kan välja vem som ska se innehållet utifrån deras intressen. Det är ett utmärkt tillfälle att synas för kunder som är intresserade av er bransch.

Läs mer om varför video bör vara en del av din marknadsföring.

Content och annonsering går hand i hand

Det finns en uppsjö av annonseringsverktyg, och du behöver inte bara lära dig hur de fungerar utan även ha en genomtänkt strategi bakom. Vi på LAPs har erfarenhet av att hitta företagets målgrupp och optimera kampanjerna för att öka synligheten hos dem. Vi arbetar med olika budgetar och ordnar en skräddarsydd lösning för just ditt företag.