Google Ads är en digital annonseringsplattform som utvecklats av Google för att hjälpa företag att marknadsföra annonser, tjänster, produktkataloger och videos online. Annonserna visas i sökresultat, på webbsidor, i mobilappar och i videos. Annonsörerna budar på specifika sökord i Google Ads för att klickbara annonser ska visas på en specifik plats online.
Google Ads är ett mångsidigt och flexibelt sätt att annonsera eftersom synlighet kan uppnås överallt på internet.
Google Ads handlar framförallt om att rikta in dig på rätt målgrupp med rätt sökord. Kom ihåg att Google Ads går ut på att buda påsökord. Märk väl att dessa är mycket användbara och kommer att leda tillkonvertering,
Hur ska du gå tillväga för att nå rätt målgrupp?
Enligt flera reklambyrås slösar många pengar på sökord som inte leder till konverteringar, så mycket som 76 %. Det visar sig även att endast 6 % av dessa sökord i ett vanligt Google Ads-konto har konverterat, oavsett om det gäller att fylla i ett formulär, telefonsamtal, webbsidebesök, chat etc.
Vikten av att välja rätt sökord kan inte betonas nog. Eftersom B2B-landskapet består av företag och individer med inflytande och köpkraft är det en god idé att använda informativa och exakta sökord som når fram till kärnan.
Google låter dig anpassa annonsen utifrån andra parametrar än bara sökord, som dessa exempel:
● Annonsplats som sökresultatet påGoogle och webbsidor som LinkedIN
● Ålder, geografisk placering, potentiella kunders talade språk
● Dagar, tidpunkt och frekvens då annonserna visas
● Enheter
B2B-marknadsförare kan använda Google Ads för att kontrollera sin Ad-spend eftersom man kan välja att endast bli fakturerad för annonsklick. Du har möjlighet att identifiera framgångsrika metoder eftersom du får reda på varje gång någon har klickat på annonsen och utfört andra aktiviteter som till exempel besökt din webbsida och bett om en konsultation.Möjligheten finns också att använda analysverktyg för att få veta mer om ditt prospekts företagsvanor. Ta chansen att utvärdera vilka annonser som faktiskt fungerade och vilka som presterade bäst.
Google Ads erbjuder användarvänliga verktyg för att hantera och överblicka dina konton. Ett exempel är att du kan hantera fleraGoogle Ads-konton vilket digitala marknadsförare ofta gör. Då kan ett ”MyClient Center” (MMC) hjälpa dig att spara tid eftersom du snabbt kan visa och administrera alla dina konton på ett ställe.
Google Ads är ett superbt verktyg för B2B när du vill öka den digitala närvaron för att sedan inleda konversationer och genereraleads till företaget.